Sunday, September 21, 2008

Terima Kasih

Astronaut shaking a young boy's hand Image: © ERproductions Ltd/Blend Images/Corbis Collection: BlendStandard RF


Sejak saya dalam MPR hinggalah selepas 14 tahun meninggalkannya, saya kerap diingatkan mengenai etika dalam penulisan. Etika dalam penulisan bukan setakat pengisian karya tetapi juga perjalanan karya itu kepada editor.

Maksudnya, satu karya untuk satu terbitan dan tiada karya kitar semula ya! Dulu, penghantaran karya itu melalui pos, jadi kecenderungan dan tahap kesabaran menanti karya itu
tersiar memang sangat besar.Sekarang ini kebanyakan editor dihubungi melalui e-mel. Jadi tahap kesabaran kadang kala mengecil. Apatah lagi kalau kerap sangat melihat out box dan tertanya eh, bilalah karya aku nak keluar ni..

Tapi saya percaya, menelefon editor dan bertanya bila hendak keluarkan karya kita bukanlah idea yang bagus waima editor itu kita kenal secara peribadi. Itu pantang besar dunia kewartawanan tau! Kecualilah dia yang membuka mulut.

Namun, dalam berhati-hati itu saya terkena juga pertengahan tahun ini. Sebabnya, kadang kala masa beredar tetapi manusia tidak menyedari peredaran masa dan perkembangannya.

Walau siapapun kita, editor atau penulis satu perkara yang paling perlu ada adalah kemahiran perhubungan awam. Tidak susah, misalnya begini seorang penulis sudah hantarkan karya, dan sebagai editor balaslah dengan satu perkataan yang sangat mahal harganya - terima kasih. Cukup dengan itu dan percayalah, hati resah dan gelisah milik penulis akan damai dan sabar menanti karyanya tersiar, jika tersiarlah..

Namun, kalau editor tidak berkesempatan membalasnya pun tak apa. Dan penulis janganlah pula beribu-ribu kali menelefon dan bertanya bila hendak siarkan. Heii... daripada editor ada hati nak siar, terus tak hingin.

Tapi, yang berlaku pada saya, apabila hampir setahun karya dikirimkan pada sebuah majalah dan sesudah saya e-mailkan penarikan semula cerpen itu dan hantar ke majalah lain, karya itu tersiar juga. Lebih sadis, tersiar pada satu bulan yang sama dalam dua majalah berbeza.

Malu.. mestilah malu.. malu besar. Tetapi apabila difikirkan bukanlah salah saya sepenuhnya dan bukan juga salah editor sepenuhnya... cuma, lain kali saya lebih berhati-hati. Kalau sudah hantar ke terbitan A, jangan hantar lagi ke mana-mana. Tunggu sampai tersiar walaupun bertahun-tahun adanya. Ya?

Mustahil begitu sebab karya adalah hasil seni dan ekspressi diri. Saya selalu meletakkan karya kreatif adalah seindah sebuah catan. Saya melihat tulisan sama tara dan sama hebat dengan sebuah lukisan.

Kerana itu, saya percaya skil perhubungan awam itu mesti ada. Maksudnya komunikasi dua hala bukan sehala. Kerana itu saya sangat hormat beberapa orang editor-editor dan penolong editor di DBP dan beberapa lagi editor di majalah. ( Bonus kalau editor itu juga penulis, jadi mereka lebih peka dan berdenyut dalam nadi yang sama dengan penulis ) Sama ada hantar cerpen atau rencana umum, walau tidak tersiar pun mereka kerap membalas e-mail lewat karya yang dihantar walau dengan hanya ucapan terima kasih.

Percayalah, perkataan terima kasih itu sangat mahal harganya buat penulis baru macam saya. Walau tak tersiar pun tak apa, menunggu lama pun tak apa kerana itu hak editor tetapi sekurang-kurangnya penulis sudah tahu karya itu selamat tiba walau mungkin belum dibaca.

Jadi terima kasih....

Begitupun, itu e-mel bagi tahu sebab sudah terima karya tapi saya tidak sarankan telefon editor dan tanya bila nak keluar ya! Itu seperti yang saya beritahu tadi, pantang besar dunia kewartawanan. Percayalah, panggilan bertanya yang begitu sebegitu sangat-sangat menekan dan membosankan!

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...