Wednesday, October 29, 2008

Bacalah!



Satu daripada kesukaan waktu lapang, saya akan menghabiskan dengan membaca. Selalunya, anak-anak akan saya longgokkan dengan pelbagai buku, warna, pensil, pemadam dan mereka akan leka dengan dunia mereka sementara saya membaca.



Biasalah, sebagai ibu tiada waktu tenang-lapang-senang yang membolehkan saya menekuni bahan bacaan. Setiap kali membaca dan menulis anak-anak akan turut serta dan sesi itu akan jadi riuh sekejap, tenang (selepas kena marah sebab 'mama nak baca buku ni, diam sekejap') dan riuh semula sebab kata Adib 'tadi mama kata, diam sekejap saja kan'?).



Dalam keriuhan-tenang dan riuh itu saya sempat menelaah tiga novel. Tapi kesemuanya belum habis dibaca. Playing For Pizza tulisan pengarang kegemaran saya, John Grisham dan novel Bukan Yang Pertama dan Saasatul Ibaad tulisan dua rakan MPR, Salina Ibrahim dan Faisal Tehrani.
Playing For Pizza, novel lama tapi baru beli di MPH warehouse sale minggu lalu begitu juga Saasatul Ibaad. Manakala BYP dah berminggu beli tapi belum habis - aduh tebal tuh.. nak habis sehari tak larat.
Belum boleh ulas, sebab semua belum habis baca.
Tapi saya lihat anak-anak mula tertarik untuk sama-sama membuka buku (walau dalam riuh rendah) dan membaca. Adib akan sibuk dengan buku Bob The Builder dan matematiknya.
Manakala si kecil belum boleh baca pun, sekadar tunjuk dan bercerita sendirian, ini mama dia.. ini ayah dia.. ini bibik dia.. kata pepatah Melayu, melentur buluh biar dari rebungnya.

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...