Monday, March 9, 2009

Jejak Kasih



Berhubung semula dengan kawan lama memang menyeronokkan. Mengimbau kisah lama, tak kiralah di kampus, di kampung atau di mana-mana saja menjadi sesi gelak ketawa. Apatah lagi mengingat 'kebodohan' masing-masing.

Lebih-lebih lagi mengusik tentang kisah si MTJ ( di kalangan kawan-kawan MTJ bermaksud Mat/Minah Tak Jadi atau x boipren/goipren).

Baru-baru saya berjumpa dengan ramai juga kawan lama. Kebanyakan mereka rakan seuniversiti dan ada kawan lama yang dikenali waktu latihan industri selain bengkel penulisan. Kebanyakan mereka dijejaki semula melalui Facebook sebelum meleret-leret kepada pertemuan yang membawa kepada gelak ketawa dan bertukar-tukar cerita terkini mengenai kehidupan.

Namun, biasalah pantai lagikan berubah ini kan pula manusia. Ada juga antara kawan-kawan itu sudah menjawat gred yang tinggi dalam perkhidmatan awam antaranya dalam PTD atau bekerja dengan syarikat multinasional. Jadi, hidung pun tinggi, menambah ketinggian hidung semula jadi... hahahaha.

Kawan-kawan lain dipandang dengan rendah sekali seolah-olah tidak layak untuk berkawan dengan mereka. Sedangkan kawan-kawan itulah yang menjadi tempat mengadu nasib waktu loan JPA/MARA lewat sampai. Atau waktu tidak memahami subjek dalam dewan kuliah.

Paling sakit, ada juga yang bertanya, berapa gaji kau sekarang? Aku sudah sekian-sekian, sudah ada setiausaha dan bilik sendiri. Kemudian, anak-anak dihantar ke sekolah berprestij, sesuai dengan pendapatan dan pangkat ibu bapa.

Dan tidak lupa bercerita insiden-insiden lucu anak kecil dengan keletahnya waktu di sekolah. Bunyinya begitu bangga apabila anak-anak pelat berbahasa ibunda tetapi fasih berbahasa Inggeris.

Emmm... sekarang tahulah saya mengapa masih ramai Orang Melayu yang menyokong PPSMI. Upppsss...

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...