Wednesday, April 8, 2009

Cerita tentang tak habis mengaji!

Saya ada seorang kenalan, Dr X namanya. Dr X ini seorang lelaki. Dia sudah bekerja sebagai pakar runding sakit puan lebih 20 tahun. Orangnya ringkas dan mudah didekati.
Cerita ini disampaikan oleh seorang kenalan lain kepada saya. Dr X, tak pernah beritahu. Tapi selepas kenalan itu bercerita tentang Dr X, saya ketawa sampai keluar air mata.

Ceritanya begini;

Ada sepasang suami isteri datang ke hospital tempat Dr X bertugas. Penampilan pasangan ini sungguh Islamik, berjubah, berserban manakala isterinya bertudung labuh.

Pasangan ini ke kaunter dan berkata, mereka mahu mahu berjumpa dengan doktor pakar, doktor terbaik di hospital ini yang sudah berkhidmat puluhan tahun.

Kata jururawat di kaunter, boleh, Dr X namanya. Tetapi kerana pasangan ini tidak buat temujanji awal, kenalah menunggu lama sikit. Oh, itu soal kecil, yang penting menerima rawatan daripada doktor pakar.

Sebaik saja masuk ke bilik Dr X, biasalah.. Dr X bertanya nama, usia, tarikh akhir datang haid sebab pertemuan itu kali pertama. Dalam bilik itu ada Dr X, jururawat, si isteri dan suami.

Dr X pun mengarahkan isterinya berbaring di katil untuk pemeriksaan, sementara Dr X menulis sesuatu di fail pesakit.


Dari tarikh akhir datang haid, kemungkin si isteri sudah hamil dalam dua bulan. Kerana pemeriksaan dilakukan di hospital swasta, imbasan ultrasound itu memanglah kebiasaan sepanjang kehamilan.


Waktu Dr X datang ke katil, dia lihat si suami menutup perut isterinya dengan kain batik. Dr X pelik dan bertanya, bagaimana saya hendak memeriksa kandungan isteri tuan kalau tuan tutup perutnya dengan kain batik?


Jawab si suami, mana boleh tengok, perut isteri saya aurat. Doktor bukan muhrim.


Dr X tarik nafas panjang dan dengan lemah lembut dia berkata, tuan boleh angkat kain batik ini dan angkat juga isteri tuan sekali!


Sungguh, saya ketawa sampai keluar air mata!

5 comments:

aranam said...

Bagus cerita ni, Hafizah... :)

hafizahiszahanid said...

Aranam,

Ini kisah benar .. Dr X tu memang wujud. Dia agak lucu orangnya.

ennieva fauzi said...

kealiman yang menyusahkan hahahaha aparaaa

hafizahiszahanid said...

Ben,

itulah dia cerita org tak habis mengaji...

aranam said...

Hehehe...saya dapat mengesan kebenaran di sebalik cerita Hafizah ni... :)

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...