Thursday, July 23, 2009

Please, This Is Not Your Game!


عن ابن عمر أن رسول الله صل الله عليه وسلم قال من شرب الخمر فى
الدنيا ثم لم يتب منها حرمها فى الاخرة.
رواه بخاري

Maksudnya: Dari Abdullah Bin Umar r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda : ‘Siapa yang minum minuman keras di dunia dan ia tidak bertaubat dari kesalahannya ini, Maka ia tidak akan memperoleh nya nanti di akhirat ~ (Riwayat Bukhari)

"Allah berfirman yang bermaksud: “Mereka bertanya kamu (Muhammad) mengenai khamar dan judi, katakanlah bahawa pada kedua-duanya dosa yang besar dan bermanfaat kepada manusia tetapi dosa kedua-duanya itu lebih besar daripada manfaat.” ~ Surah Al Baqarah ayat 219


"S
abda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Rasulullah SAW melaknat mengenai arak, 10 golongan: yang memerahnya, minta diperahkannya, meminumnya, membawanya, minta dihantarnya, menuangkannya, menjualnya, makan harganya, membelinya, minta dibelikannya.” ~ Hadis riwayar Tarmidzi dan Ibn Majah


"Outrageous and unkind. We are mortified that a court would even consider imposing caning on a woman especially when women are exempted from caning under the penal code. The drinking of alcohol SHOULD NOT BE SEEN AS CRIME, MORE SO AS A CRIME that warrants the caning of person. It's not just unkind, its unjust" - Ivy Josiah, Executive Director Women's Aid Organisation (NST 24 July 2009 page 13)


OK, for me, its maybe too harsh for first timer offender, but i could not believe they get this quote from someone who never know what on earth we dealing with (emm.. feminism? oh please) Oh ya, its NST... huhuhuhu.. and oh... I'm part of them indirectly .. that the best part.

Saya teringat menemubual seorang intelektual berbangsa Melayu dan beragama Islam dan waktu dia mengatakan dia Islam dia berkata begini, "i'm Muslim but the liberal one..." sambil tersengih-sengih memandang saya.

"Saya tidak solat tetapi saya mengantikan dengan banyak bersedekah dan amal jariah," kata seorang lagi.

Bolehkah kita memilih untuk menjadi liberal di dalam Islam? Bukankah beragama Islam itu secara mudahnya bermaksud melakukan semua yang disuruh dan menjauhi segala yang dilarang? Dan tiba-tiba ada yang memilih yang mahu menjadi liberal.

Abdullah ibn 'Umar r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Islam tertegak di atas lima rukun iaitu bersaksi bahawasanya tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah hamba-Nya serta rasul-Nya; mendirikan solat; membayar zakat; mengejarkan haji dan puasa di bulan Ramadhan,"

Jadi, apabila kita sendiri mengambil remeh tentang agama sendiri (memilih menjadi liberal?) maka tidak hairanlah orang bukan Islam pun sibuk hendak 'tumpang semangkuk' membuat kenyataan yang dia sendiri tidak faham hujung pangkal, duduk cerita.


1 comment:

MRS. AJ said...

What about a married Muslim who prays 5 times a day but acting like not married when surrounded with girls? Do we call them a Muslim? (sigh!)

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...