Tuesday, October 27, 2009

Barah & Tabah



Saya berkenalan dengan seorang ibu beranak dua, usianya baru 33 tahun. Lahir dalam keluarga kaya dan dia juga bukan setakat kaya harta tetapi budi bahasa.


Kemudian, dalam usia muda itu dia diduga dengan hebat sekali. Dia didiagnos dengan barah payu dara - tahap empat!

Saya ingat waktu dia berkata pada saya, 'saya tidak lahir dalam keluarga yang ada sejarah barah payu dara, sebelum ini pun saya jarang sakit dan saya aktif bersukan, saya anggap ini ujian daripada Allah dan ada hikmah di sebaliknya,'

Sungguh, sebagai umat Islam segala-galanya adalah ketentuannya.

Lalu, waktu kenalan itu sungguh kuat semangatnya untuk sembuh demi dua anak yang sedang membesar, saya kagum padanya.

Orang yang tidak kuat semangat, didiagnos dengan barah tahap empat, ada yang meraung, murung, tidak keluar rumah dan hanya mahu menghitung detik untuk mati.

Namun, kenalan ini dia masih hidup normal. Dia masih kuat semangat. Dia masih 'hidup' untuk anak dan keluarganya. Paling utama katanya, dugaan ini mendekatkan dia lagi dengan Allah.

Saya kagum.

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...