Thursday, September 11, 2008

Working Title

Ahmad Zuraimi Abdul Rahim
- Pic by Mustafa Kamil , BH

Selagi boleh menulis, selagi itu boleh melukis. Saya pegang kata-kata itu kerana ia kata-kata amanat dan azimat daripada sifu saya, Fauzan Omar. Dulu, waktu saya terkial-kial melakar kanvas dengan warna, mencari-cari perspektif dalam menghasilkan catan, Fauzan Omar tidak pernah mengecewakan.
Walaupun saya bukanlah hebat dalam lukisan seperti pak cik-pak cik saya, tetapi untuk menamatkan pengajian saya gagahkan juga. Dan, Fauzan Omar dalam garang dan tegasnya selalu ada memberi kritikan dan dorongan.
Saya pernah lewat ke kelas. Tiba jam 8.15 pagi kerana semalaman tidak tidur menyiapkan catan. Kelas sepatutnya jam 8.00 pagi. Waktu saya dan rakan sebilik tiba, Fauzan Omar bercekak pinggang dan berkata, balik! balik sekarang!
Tapi saya dalam takut memang degil, tunggu juga di situ walaupun sedikit pun dia tidak memandang. Mujurnya waktu semua pelajar membentangkan catan di hadapannya dia memanggil saya dan rakan sebilik.
Dia mendekati lukisan saya, menculiknya di hujung jari. Warna merah dan biru melekat. Dia tidak senyum tetapi berkata, 'panas, baru keluar oven' .
Dan, walaupun tidak lagi melukis, kerana saya lebih gemar menulis, seni halus tidak pernah jauh dari hati.
Dan, Working Title yang dipersembahkan Galeri Petronas bermula 29 Aug 2008 - 12 Oct 2008, antara pameran mesti pergi.
Kuratornya Zainal Abidin Ahmad Shariff and Badrolhisham Tahir dan menampilkan 12 pelukis. Seorang daripanya, yang saya kenal sejak kecil tetapi baru menyelami jiwanya sekarang, melalui hasil seninya - Ahmad Zuraimi Abdul Rahim.
Secara peribadi, saya gemarkan karyanya kerana ia menusuk sukma. Terlalu melankolik? Hahahahah...




No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...