Thursday, September 11, 2008

Pensil tumpul

Image:© image100/CorbisCollection:image100Standard RF

Menulis bukanlah kerja mudah. Perlu banyak membaca, perlu banyak buat penyelidikan. Walaupun sudah hampir sembilan tahun dalam dunia ini, kadang kala saya sukar sekali hendak menyudahkan tugasan.

Sudah dua tugasan terbiar. Susah betul rasanya hendak memulakan ayat membentuk kata-kata dan mencantum-cantumkannya menjadi tulisan. Semua bahan sudah sedia, tapi seakan tiada chemistry untuk mencantumkan.

Tugasan semalam dan tugasan hari ini bercantum dan otak jadi sebu. Saya paksa diri untuk menulis, tapi gagal. Apabila deadline dilepasi, hati jadi senang hingga susah untuk menulis lagi.


Ada banyak rencana perlu disiapkan ada kolum perlu diisi.. aduhai.. tiga ahad lagi, aidilfitri menjelang, kerja perlu beres, jika tidak ha... berayalah di pejabat.


Bukan saja tugasan, hendak tulisan karya kreatif juga tersekat. Entah kenapalah sukar sekali hendak mencari ayat mula. Entah di mana ia sembunyi. Waktu ini saya terasa seperti sebatang pensil yang tumpul.

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...