Thursday, May 28, 2009

Kembalilah Menulis

Photo Credit

Beberapa hari meninggalkan Ayer Keroh, Melaka lewat Perhimpunan Penulis Muda 24 Mei lalu, saya menyoal diri saya berkali-kali, di mana saja sejak keluar MPR 1994? Apa yang saya buat dengan diri saya sendiri?

Saya terfikir, betapa saya terlalu membuang waktu. Sepuluh tahun bukan tempoh yang singkat. Mujurnya, saya tidak terlalu lewat untuk kembali menulis.

Prolifik? Saya tidak suka menyebut prolifik sebaliknya saya ‘mengejar’ waktu yang ditinggalkan. Sepuluh tahun tanpa berkarya (kecuali lukisan yang tidak menjadi) dan menulis untuk melepas tekanan dan keresahan, saya tidak tahu mengapa harus menipu pada kemahuan diri.

Sibuk waktu kampus sudah lama ditinggalkan. Kerjaya juga sudah masak walaupun belum ranum. Jejaka idaman juga sudah saya pikat dan menjadi milik yang sah dan sudah juga dikurniakan dua cahaya mata, alhamdulilah. Apa yang belum adalah melunaskan keinginan sendiri untuk kembali menulis dan menulis dan menulis.

Bertuahnya, saya ada tiga rakan yang selalu ada masa untuk berbincang atau bertegur sikit sebanyak seputar dunia penulisan.Ada juga editor yang selalu meluahkan pandangan.

Jadi, waktu berpakat-pakat dengan Shaidah Shafie perlukah pergi ke Melaka kelmarin, kami sama-sama tahu jawapannya - amat perlu.

Dan sungguh, saya seronok bersua kawan lama. Seronok juga bertemu penulis yang selama ini dikenal hanya nama. Seronok menghimbau kisah zaman remaja ya kak Shaidah.. ehem ehem..

Dan Jun ini, saya terlalu gembira apabila Wanita menerbitkan Rindu Bapa, Rindu Zaitun manakala Dewan Budaya menerbitkan Pala Tumpa’ Kayau Indau - himpunan pengalaman peribadi waktu perjalanan hidup membawa saya ke Sarawak.

Dan Jun datang dengan berita gembira lewat pengumuman tertunda kemenangan dalam HBSI ke 12. Nah, Tuhan sentiasa tahu apa yang diinginkan hamba-Nya kerana itu juga keinginan-Nya. Alhamdulilah. Saya makin bersemangat menulis dan saya juga ingin mengambil waktu untuk mengenali-Nya.


7 comments:

aranam said...

Tahniah, Hafizah!
...sudah saya pikat...menarik :)

Fizahanid said...

Aranam,

Jenuh menunggu yang jauh, pikat saja yang dekat.. hahaha

kakchik said...

Honey...(haha...I kipas U) well done...jangan lupa makan-makan kat Bangsar ya...muahhhh!

Anuar Manshor said...

Saya suka ayat, "Jejaka idaman juga sudah saya pikat..."

Papaya muda ya! haha

Fizahanid said...

Kak Chik,
hehehe.. anytime bebeh !

Anuar,
Ya, papaya muda.. eh mana tau? ishh.. malu pula :D

hani salwah yaakup said...

Kak Fizah,

tahniah utk HSBI!

Fizahanid said...

hani salwah
terima kasih dik.

Apa ada dengan Aku Anjing ?

Aku Anjing mungkin tajuk yang mengejutkan untuk sebuah kumpulan cerpen. Namun bagi pengarang, Saifullizan Yahaya, Aku Anjing dipil...