Tuesday, November 1, 2011

Cantik!

Bagaimana cover novel yang cantik?


Adakah cover novel menjadi satu faktor tarikan untuk membeli dan membaca? Hasil perbualan dengan beberapa editor, ramai yang mengakuinya.


Buku Prima misalnya muncul dengan cover novel yang semakin cantik sekarang. Sungguh, melihatnya sahaja hati sudah terdetik, wow cantik.


Bagaimanapun, bagi sesetengah pembaca mereka punya kecenderungan yang berbeza. Ada yang membeli buku atas faktor penulis itu sendiri dan syarikat penerbitannya. Cover novel hanyalah nilai tambah.


Selalunya kalau penulis baru, cover novel yang cantik ibarat salam perkenalan yang penuh santun. Ia bagai mengikat pembaca dengan karya-karyanya. Dan itulah yang selalunya diinginkan oleh pengarang, pembaca kekal setia membaca karyanya bukan hanya kerana faktor cover yang cantik tetapi karya itu sendiri cantik. Dan sekali lagi, cantik untuk setiap orang itu tidak serupa. Ia sangat subjektif justeru tidak salah mengatakan cantik kala orang lain mengata buruk!



No comments:

Apa ada dengan Aku Anjing ?

Aku Anjing mungkin tajuk yang mengejutkan untuk sebuah kumpulan cerpen. Namun bagi pengarang, Saifullizan Yahaya, Aku Anjing dipil...