Wednesday, February 18, 2009

IB yang saya kenal


Pagi ini Datuk Ibrahim Hussien pergi menghadap ilahi. Jam enam pagi tadi allahyarham sakit tenat dan khabarnya meninggal di Pusat Perubatan Pantai Bangsar.
Saya kenal beliau atau nama mesranya Ib sejak kecil. Sejak mengenal seni. Sejak menjadi pelajar sarjana muda seni gunaan. Saya paling terkesan dengan catannya, "My father an astronaut".





Repose, 1996.
Ibrahim Hussein (b. 1936);
Acrylic; 100cm x 100cm.



Kemudian apabila bekerja, saya berpeluang berkenalan dengan Ib lebih rapat. Saya pernah minum petang di rumahnya di Jalan Pantai Baharu dan tentunya bergambar dengan catan kesukaan saya.



Ib mesra, fikirannya luas dan tajam. Dia bercerita tentang kehidupan lampaunya di Kampung Sungai Limau (kalau tak silap) di Kedah, sebelum ke Singapura duduk dengan abangnya dan akhirnya ke luar negara dan mengahwini Datin Sim.
Ib santai tetapi dia sangat istimewa. Ib adalah pelukis Malaysia yang membawa definisi baru seni halus dari sudut harga. Kali terakhir saya bertemu Ib rasanya tiga atau empat minggu lalu di Restoran Chawan, Bangsar. Ketika itu dia bersama isterinya.



Ib bersama isteri dan anaknya

Sesiapa yang mengenali Ib tahu dia sangat istimewa. Jadi, jika berita tentang pemergian Ib tidak berada di halaman nasional akhbar-akhbar perdana esok hari, anda harus tahu bagaimana pengamal media melihat Ib.
Adakah Ib sehebat kisah pelakon yang kena tangkap basah waktu isteri dalam pantang itu atau Ib sehebat artis realiti yang baru berkahwin itu. Anda akan tahu esok dan anda ada akal untuk menilai kedudukan dunia seni halus di Malaysia.
Untuk Ib, doa saya sedekahkan Al Fatihah saya titip moga rohnya dicucuri rahmat.
Saya sangat sedih!

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...