Thursday, April 16, 2009

Perlu menjadi hipokrit?


Dialog yang panas!

Itu yang saya faham tentang tulisan ini. Kemudian pertikaian sesetengah pihak mengapa sukar sekali menembusi media arus perdana.

Saya mula menulis pada usia 16 tahun. Pernah menang hadiah sastera tetapi untuk tahap usia itulah juga. Selepas itu saya sudah sukar untuk bersaing dengan penulis lain. Sebab saya tidak cukup ilmu.

Kata bijak pandai sastera, penulisan memerlukan bakat + ilmu + kerajinan + kesungguhan.

Kadang-kadang saya malas. Bukan setakat malas menulis, membaca pun malas. Banyak kerja lain yang menanti. Misalnya menjaga anak-anak, mengemas rumah, dan macam-macam tuntutan yang perlu dipenuhi atas kapasiti sebagai suri di dalam rumah dan suri di hati suami.

Saya masih baru dalam dunia penulisan ini (secara aktifnya) dan masih berjuang untuk menembusi dinding Dewan Sastera. Dindingnya terlalu kuat dan karya saya masih cukup bagus untuk tembus.

"Kena banyak lagi belajar menulis dan belajar juga berbaik-baik dengan editornya," itu versi seorang kawan. OOOOO.... begitu ke? Saya belum pernah cuba dan terfikir-fikir petua kawan itu.

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...