Thursday, July 2, 2009

Hari Ini Sedihlah...

Ini bukan Min. Ini Goody, peserta rancangan realiti "Big Brother" yang meninggal sebab barah pangkal rahim. pic


Waktu makan tengahari di Hotel "Tarik Orang Tepi Tasik Putrajaya," (hahahaha... Pullman Putrajaya Lakeside Hotel) sembang-sembang dengan seorang kawan dari majalah.

Kemudian sebab dia bekerja di sebuah majalah, kebetulan ada seorang kenalan saya yang berkerja di tempat yang sama. Saya pun bertanya, ... dah lama i tak jumpa Min, how is she?

Dengan mata tak berkelip dia renung saya dan bertanya .. eh, are u sure u dont know?

"Know what?"

"She passed away almost 3 years now,"

Aduh.. waktu itu saya tahu saya sudah jadi kawan yang 'hampeh". Sudah tiga tahun kawan meninggal dunia, saya baru tahu hari ini.

Saya terfikir, memang saya sudah terlalu lama tidak berjumpa, e-mail atau sms dia. Emmm.. dekat tiga tahun jugalah. Dulu selalu terserempak di tugasan kemudian lajak sms dan bere-mail -emailan.

Lepas itu saya jarang jumpa dia lagi. Ada sekali saya jumpa dia kurus sangat. Lepas itu tiada lagi cerita tentang Min hingga hari ini.

Ya Allah... begitu sekali , hampehnya aku !

"Dia baru 36 kan?,"

"Jadi, orang 36 tahun tak boleh mati?,"

Aduh! Sekali lagi terkena.

Min rupanya penghidap barah pangkal rahim. Waktu didiagnos sudah tahap empat. Paling sadis waktu dia bertarung dengan maut, suami menceraikan dia dengan alasan "i need to move on with my life" arghhh.. and obviously his 'new life' not included my friend, Min.

"Cervical cancer? Must be from the husband,"

"Eh.. thats one of the factor lah... tapi kalau main sendiri-sendiri pun boleh dapat apa, kuman HPV ada kat semua orang tau..," (maaf saya bukan nak cerita lucah kat sini, tapi itu fakta perubatan).

Min merokok? Semua geleng kepala. Bagi perempuan, kalau merokok memang antara faktor penyumbang barah pangkal rahim.

Ahhhh... sedih!

MORAL:

1) Tolong periksa senarai nama kawan-kawan anda dalam telefon. Agak-agak sudah lama tidak dengar cerita, sms lah atau telefon terus. Mana tahu.. jangan jadi hampeh macam saya hari ini.

2) Barah pangkal rahim boleh dicegah. Ada vaksin, kena ambil empat dos (eh, aku ni macam PR MSD dgn GSK pulak.. hahahah) tapi paling senang buat saja PAP SMEAR. Murah dan mudah. Malu? Emm.. sendiri mahu ingatlah!

3) Sudah dua orang kawan saya meninggal muda. Seorang kawan baik masa sekolah Ahmad Khairuz Kamaruzzaman meninggal Julai tahun lalu (dah setahun pun.. Al Fatihah) dan Min. Khairuz meninggal sebab sakit jantung pada usia 33.

Siapa cakap orang tua saja akan meninggal dunia?

Ahhhh... sedih!

3 comments:

Unknown said...

23 Julai 2009 nanti genap setahun arwah ahmad khairuz kamaruzzaman pergi mengadap Ilahi.Betul saudari fiza kata tidak semestinya yang muda tak boleh mati..jika dulu saya selalu membayangkan yang tua akan pergi dulu..Bila tiba-tiba adik kesayangan pergi dulu dari saya memang sukar untuk diterima. tapi itulah janji allah tidak kira tua atau muda. itulah hakikatnya..walau hampir setahun arwah tiada namun kenangan & ingatan terhadap arwah sentiasa segar...hargailah insan2 tersayang di sekeliling kita sementara ada..semuga Allah melimpahkan rahmatnya ke atas rohnya dan semuga arwah sentiasa tenang dan damai di sana..alfatihah

hafizahiszahanid said...

Kak Nurul Zaimah,
Kak, arwah Mat memang antara kawan baik saya. Saya akan ingat sampai mati. Dia tidak lokek ilmu dan waktu di UIA selalu bercerita ttg seronoknya masuk U.
Saya doakan Mat bahagia di sana dan semoga bekas isteri tabah menghadapi dugaan Allah.
Teringin pula saya hendak mengenali akak. Ahli keluarga Mat yang saya kenal Popoi dan kak Saadiah. Juga Sufinah, sepupu akak yg kebetulan pernah jadi classmate saya.

Unknown said...

Salam Fiza..tak perasan Fiza ada reply msg akak..selalu jugak bukak blog ni sebab byk isu menarik yang boleh mengisahkan kehidupan seharian...cerpenpun banyak yang menarik terutama ribut salji di Tashkent..ayat2 tersusun kemas dan cantik..berkenaan dgn keluarga akak..untuk pengetahuan Fiza, Popoi sekarang ni mengajar di Sg Siput..jadi guru..kak Saadiah masih lagi guru di SK Hj Mahmud Chemor..dan kak tak pasti Fiza dah tau ke tidak..Sufinah sepupu kami telah selamat kembali ke rahmatullah 19/12/2008 yang lalu , barah paru-paru..dikebumikan di Chemor..lbh kurang 4 bln lepas arwah adik akak pergi dia pulak menyusul..rumah kami masih lagi di tepi sek SABC..jika ada kelapangan boleh la singgah rumah mak akak..dan untuk pengetahuan Fiza juga..anak2 arwah yang comel2 kini di Terengganu dengan mama mereka..yang sulung perempuan 3 1/2tahun, yg bongsu lelaki 2 1/2 tahun..Insya Allah cuti sekolah hujung tahun nanti mereka akan menghabiskan masa cuti di Chemor..

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...