Thursday, October 7, 2010

Mengantuk




Mengantuk.

Batuk dan makan ubat. Rasa mengantuk kuat melekat. Apa nak buat? Telan atau biarkan dan terbatuk-batuk terus macam General Grievous dalam Star Wars, Revenge of The Sith (secara peribadi saya lebih suka episod itu dinamakan Fall of The Jedi :)



Ubat batuk - dosnya saya lebihkan sedikit. Sebab sudah tidak tahan ‘menderita’ batuk. Tidak mengapa. Setahu saya jangan lebih hingga 240ml sehari. Kalau lebih boleh jadi ‘laloq’. Seperti kalau ambil paracetamol dalam sehari jangan lebih lapan biji. Namun kalau hendak bunuh diri jangan telan 20 biji, anda tidak akan mati kerana paracetamol sebanyak itu (ini bukan panduan bunuh diri ya, ini sekadar berkongsi fakta, yang baik jadi teladan yang buruk buat sempadan)



Lambat ke pejabat sebab terlena di sofa. Memandu jalan membelah Lebuhraya Persekutuan. Pejabat masih lengang. Fuhhhh.. lega.







Saat keletihan belum usai, teringat temujanji dengan doktor peribadi. Bergegas ke Pantai dengan harapan cepatlah giliran bertemu doktor manis dan ramah tamah itu tiba. Ramainya manusia, buat muka manis jadi bak asam kecut. Lalu, bercakap pun antara mahu dan tidak mahu. Hanya yes dan no, ooohh.. dan emmm... Akal memikir, banyaknya kerja di pejabat belum langsai. Perlu segera pergi dari situ.



Mengantuk.

Lagi. Sisa batuk masih ada. Akal belum terjana dengan sempurna untuk merangkaikan kata menjadi berita walau semua bahan sudah dihadapan mata. Ada sms masuk, rakan dari HUSM memberitahu akan segera dihantar bahan yang dimahu. Oh, sidang genetik sabtu ini, saya masih tercari-cari duduk letak Fakulti Perubatan UPM.

Mengantuk.

Lagi. Saya fikir perlu cari bantal untuk selesaikan masalah ini. Jam baru 4 petang, waktu kerja masih terlalu panjang. Hari mengejar deadline bukan ternoktah pada 6.30 petang atau 7 malam. Emmm... saya teringat kata-kata anak dara di rumah yang bijak mulutnya, kenapa mama orang lain kerja cikgu tapi bukan mama kita?



Aduh. Anak. Mama mu ini memang punya kehendak luar biasa. Mahu mengubah dunia. Namun kalau saya katakan begitu, mengertikah dia?


Mengantuk. Lagi.



2 comments:

Shasha said...

...sekarang si manis itu tidak akan mengerti, akan tetapi esok apabila dia sudah di takah usia kita, dia akan lebih daripada mengerti..

hafizahiszahanid said...

Insya allah.

Perempuan perlu cekal, kuat dan tabah kan dalam dunia penuh 'male cauvinis' heheheheh

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...