Thursday, March 5, 2009

Cinta Totok












Kebelakangan ini saya banyak menonton filem-filem cinta. Antaranya Cindarela Story. Kata kawan sekerja saya, awak ni macam budak-budak! hehehe..

Saya tidaklah dalam kategori romantik sangat (sikit adalah kut :) tapi apabila perlu menulis novel cinta, saya perlu dapatkan mood itu. Jadi, satu daripada cara adalah menenggelamkan diri dalam filem-filem cinta.

Jadi, saya selalu juga mencuri masa menonton filem cinta di TV2 macam One Fine Day dan Cindarela Story.
Saya tidak tahu bagaimana penulis lain bekerja, tetapi untuk saya selain membaca buku atau melayari internet untuk mencari fakta saya perlu juga mencari mood. Kalau sudah banyak fakta tetapi tiada mood, kerja penulisan saya akan tertangguh.

Sesetengah penulis tidak perlu mood, tapi saya sangat bergantung pada mood untuk kerja penulisan kreatif. Untuk kerja penulisan yang menjadi periuk nasi, hah.. tidak sempat hendak cari mood. Ampun!


Saya sedang mengusahakan novel baru. Ya, novel cinta. Tapi bukanlah cinta totok, sebab seperti ramai penulis percaya, terlalu banyak novel cinta totok akan membuatkan pembaca melayang-layang jauh ke angkasa.

Namun, kisah yang saya garapkan kali ini perlu juga disuntik sedikit elemen kasih sayang cinta rindu itulah sebab editor awal-awal sudah pesan, masuk sikit buat perasa.
Itu dilema paling besar untuk penulis kecil macam saya. Saya tiada modal untuk terbitkan buku sendiri. Dalam masa yang sama, saya mahu karya itu sampai kepada pembaca, jadi seperti ramai penulis lain, saya campur adukkan resepi untuk menghidangkan karya terbaik atas kapasiti diri sendiri.

Cumanya, saya pegang pada pengalaman novel yang sudah-sudah dan kritikan pedas kawan-kawan (hasil novel yang sudah-sudah) jangan terlalu banyak kisah cinta totok. Adun dan kisarkan dengan baik, kerana penulis itu bukankah mereka yang bijak menyusun kata, seorang kawan sinis berpesan.

Ya, saya ingat. Terima kasih.

* Credit picture to Corbis

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...