Wednesday, March 4, 2009

Oncologist & lawak tak lucu


I

Seorang oncologist membuat jenaka dengan saya, 'nasib baik awak bukan di Perak, kalau tak awak mesti cover story bawah pokok. Bersyukurlah awak ada bersama kami di bilik berhawa dingin'. Dia ketawa, saya pun ketawa bukan lucu tetapi menghormatinya.



II

Seorang sepupu bertanya kepada saya, mengapa bekerja dengan media arus perdana. Carilah kerja lain. Saya senyum. Saya tanya kepada dia, awak baca akhbar ? Dia kata tak, sudah lama tidak baca. Dia suka baca blog atau maklumat di internet.
Berita dan maklumat yang bagaimana? Politik, dia jawab ringkas.
Oh, tapi saya tidak tulis pasal politik, sesekali saja saya tulis itu pun atas arahan editor dan selalunya hari sabtu. Saya lebih banyak tulis rencana.
Dalam akhbar media arus perdana yang muka suratnya 32 itu bukan semua halaman adalah berita politik. Hanya dua ke tiga halaman pertama saja soal politik, selebihnya isu ekonomi, setempat, sukan dan luar negara.
Jika dia hanya mahu baca kisah politik terutama politik pembangkang, pilihannya tepat. Kalau hendak baca soal-soal bukan politik, setakat ini media alternatif belum 'cover'. Jadi terpulanglah pada selera.
Internet kan ada? dia mencelah. Betul, tapi berapa ramai yang surf internet? Berapa ramai yang ada masa macam awak?
Jadi, sebab itu awak masih bekerja di media arus perdana? Cubalah awak tulis macam si polan si polan tu yang hebat mengkritik.
Saya senyum, sebab kebanyakan blogger si polan si polan yang 'power rangers' sekarang mengutuk kerajaan dulunya wartawan arus perdana juga dan waktu mereka 'di dalam' media arus perdana, mereka juga simpan kuku.
Emmm.. agak-agaknya, saya pun tiada beza kut!
Saya ketawa. Dia tidak ketawa. Dia tidak faham kut, sebab dia dah lama tidak baca akhbar dan tidak kenal sesiapa pun dan latar belakang mereka. Dia kenal mereka sebagai bloggers. Aduh kasihan!

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...