Monday, November 30, 2009

Wajah-Wajah Pagalungan


Dari sini, masih perlu berbot 45 minit sebelum sampai ke Pagalungan.





Anak manis Pagalungan




Perjalanan jauh yang menguji minda dan mendebarkan dada




Saya di sini, beberapa minggu lalu. Mengikut Mercy atas tajaan UMW jauh nun di Pensiangan, Sabah. Jauh di hutan Borneo. Saya selalu merasakan sebahagian kecil diri saya masih tertinggal di Borneo, jadi masuk jauh ke tengah hutan, meredah sungai dan tidur dalam beg tidur dan tanpa bekalan asas yang cukup bukanlah satu beban sebaliknya satu keindahan. Saya aneh? hehehhe.. saya suka menjadi aneh untuk cabaran !

5 comments:

Bintang D'hati said...

Hmm..tetiba teringat anak2 kecil di kiulu dan nelayan2 kecil di pulau gaya..9 tahun lalu...sudah terbelakah nasib mereka?..

Shasha said...

nikmatnya kalau saya juga berada di situ...bersatu dengan alam..kembali kepada asal usul...

aranam said...

Jauhnya dan memang nampak begitu mencabar perjalanan itu...

hafizahiszahanid said...

Cik Bintang - hah, ingatan yang mengugah perasaan ya?

Kak Chik - betul, nikmat tidak terhingga. Tiada bunyi handphone, tiada internet tapi ada Astro :D

Aranam - jauh dan berliku-liku.. ndak apa bah... yang mahal adalah pengalaman.

Bintang D'hati said...

Hmm...msh xdpt lupakan senyum anak2 kiulu bila kami bjaya siapkan kerusi daripada dahan2 pokok utk mereka duduk dlm darjah(jbtn pendidikan cuma beri meja je utk bilik darjah.ntah knp). Teringat juga seorang nelayan pulau gaya berumur sekita 60an yg tersedu2 menangis saat diarahkan bpindah ke darat krn pantai/laut pulau gaya akn dijadikan kawasan resort indah... Apakan daya..suara saye terlalu kecil utk melaungkan hak mereka yg seolah dinafikan oleh 'org2 besar'...akhbar utama pun dikuasai saudara org2 besar. Semoga nasib mereka terbela dan dibela...amin..

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...