Wednesday, October 26, 2011

Apa yang dicari ?







Apa yang dicari dalam sebuah novel ?






Saya selalu mencari 'umphhh" dan kepuasan bacaan. Namun sungguh, saya payah juga menemuinya dalam novel-novel penulis di Malaysia. Namun ada beberapa orang penulis yang karyanya saya buru dan kumpul. Mereka ini saya letakkan dalam genre 'umphh' mengikut selera saya. (Atau mungkin saya tidak habis mencari.. lalu kalau saya mencari lagi tentu bertemu ramai lagi penulis yang ada umphhh)






Saya tidaklah berselera terlalu tinggi. Saya cuma mahu sesuatu yang lebih bijak dari saya, yang lebih mencabar minda.






Seperti kata rakan, "penulis itu maksudnya orang yang mesti lebih bijak dari pembacanya. Kalau tulisannya menunjukkan dia tidak setanding pembaca, mungkin dia perlu memikirkan untuk hanya jadi pembaca,"






Saya ketawa berdekah-dekah lewat kata-kata itu mungkin satu daripada sebabnya intonasi dan gaya dia menyampaikannya. Namun selepas itu, terfikir betul sangat yang dikata.






Bagaimanapun, sebagai penulis ada banyak kekangan dan hambatan-hambatan lain yang melingkari. Ada seribu satu persoalan dan seribu satu pertikaian. Realiti terlalu jauh beza dari harapan dan keinginan buat sesetengah orang.






"Cerpen medium yang baik untuk meletakkan yang berat-berat. Novel selalunya kalau di Malaysia, jangan letak yang berat. Ramai orang buat begitu, sebab mereka tahu mereka tidak mampu, awak pun boleh buat begitu kalau awak mahu," begitulah lebih kurang isi sembang dengan seorang penyair senior.






Saya banyak berfikir tentang itu. * Emmmm... emmm... emmmm...

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...