Tuesday, January 10, 2012

Ha Jin







Saya mengenal Ha Jin melalui The Crazed beberapa tahun lepas.




Menarik, tentang revolusi budaya tentang Medan Tiannamen tentang golongan intelektual di China.



Bukan sebuah karya terbaik Ha Jin, namun ia adalah titik tolak untuk lebih mengenal karyanya. Ha Jin antara penulis China yang berada di luar negara dan banyak karyanya diterjemah dalam Bahasa Inggeris.



Begitu juga Yan Lianke. Saya suka novelnya Dream of Ding Village. Satu lagi novel Lianke yang banyak diperkatakan ialah Serve The Nation.



Kerana terjemahan karya, Ha Jin dan Yan Lianke dapat dinikmati oleh lebih ramai orang. Novel Waiting dan War Trash antara karya Ha Jin yang menerima anugerah National Book Award.



Akhir November lalu saya berkenalan dengan novelnya yang lain, A Free Life. Kisah kelompok intelektual China yang menuntut di Amerika. Belum habis baca, tak boleh review lagi :) Ada satu lagi yang saya sedang buru, A Good Fall.



Point: Harap-harap kita mampu berkarya dengan baik dan dimurahkan rezeki untuk diterjemahkan. Mana tahu satu hari boleh menang National Book Award juga :D Amin... :)















2 comments:

ennieva fauzi said...

meh nak pijam hehehe

hafizahiszahanid said...

boleh je... nak yang mana, The Crazed ke Free Life ?
Untuk mu, A Free Life kut lagi ok.. :D

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...