Tuesday, August 28, 2012

Menanggap Identiti


Persoalan apakah yang membentuk identiti dalam sejarah seni halus Malaysia sama ada budaya, bangsa, pengalaman pengkarya atau dasar politik terjawab apabila kita menelaah Menanggap Identiti: Naratif Seni Rupa Malaysia selenggaraan Nur Hanim Khairuddin, Beverly Yong dan TK Sabapathy.




    * Imej ini dari laman web penerbitnya, Rogue Art.


Usia sejarah seni tanah air hampir sebaya dengan kemerdekaan negara tetapi tidak banyak buku yang menyorot sejarah dan evolusinya dan proses pengkaryaan serta pengaruh persekitaran dalam penghasilan karya.

Justeru apabila RogueArt melalui dana dan sokongan Inisiatif Warisan dan Seni Khazanah serta Balai Seni Visual Negara (BSVN) muncul dengan empat jilid buku mengenainya, ia menjadi usaha yang dialu-alukan.

Jilid pertama ini menghimpunkan esei yang ditulis 1970-an hingga 1990-an, sekali gus menjadi dokumentasi untuk mendidik masyarakat tentang transisi seni di negara ini, seawal dekad selepas perang sehingga kini.

Bahagian pertamanya mendedahkan penggiat seni halus bersatu secara rasmi pada 1956 apabila Pengawas Pendidikan Seni Lukis, Kementerian Pelajaran, Peter Harris menubuhkan Wednesday Art Group (WAG) yang disertai Cheong Laitong dan Dzulkifli Buyong sebelum Hossein Enas mengasaskan Angkatan Pelukis Semenanjung (1958).

Pada mulanya, seni halus Malaysia memperlihatkan pengaruh gaya kaligrafi Cina seperti yang dikupas Emelia Ong menerusi artikel mengenai pelukis Nanyang yang berhijrah dari China ke negara ini, sekali gus terperangkap dalam era perubahan dan tersepit antara prinsip tradisi dengan idea modenisme.

Mereka terpaksa mempertimbangkan dua kerangka persepsi dan representasi seni yang saling bertentangan - antara lukisan dakwat dari tradisi China dengan gaya kesenian dari tradisi Barat.

Selain pengaruh China, seni halus tanah air turut menyaksikan sentuhan seni Indonesia seperti catan Hossein Enas, manakala catan Latiff Mohidin pula mendapat pengaruh Eropah.

Kepelbagaian teknik dan aliran dalam seni halus mula ketara menjelang dekad 1960-an yang dianggap tempoh terpenting dalam perkembangan seni lukis moden Malaysia kerana pelukis mula memperluaskan pandangan dan sedar tentang perkembangan dunia seni antarabangsa.

Namun, bahagian kedua buku ini lebih menarik apabila persoalan jati diri kebangsaan dihujahkan dalam konteks seni rupa apabila kewujudan Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK) pada 1971 memberi ruang besar kepada pelukis Melayu melihat kembali warisan kebudayaan mereka.

Bagaimanapun, pelukis bukan Melayu tidak begitu menyenanginya kerana menganggap ia meminggir budaya dan identiti kaum sehingga timbul kritikan yang mempersoalkan rangka sosio-budaya yang dibentuk kerajaan ini.

Isu itu amat menarik untuk diteroka kerana ia semakin genting menjelang 1980-an, manakala sekitar 1990-an dan alaf baru pula, pelukis Malaysia bercampur baur dalam persoalan identiti dalam karya, impak kemunculan budaya global.

Dalam konteks budaya, Siti Zainon Ismail dan Rahimidin Zahari mengupas dengan baik menerusi esei mereka, iaitu Menulis dan Melukis dalam Kesenian Tradisional Melayu: Impaknya dalam Seni Rupa Kontemporari dan Kajian Nilai Budaya dan Cerita Rakyat Melayu dalam Seni Lukis Malaysia.

Kesan DKK juga memperlihatkan kemunculan seni halus bernuansa Islam seperti yang diketengahkan oleh Sulaiman Esa dan dibincangkan oleh Syed Ahmad Jamal menerusi esei Seni Rupa Islam.

Seni Arca pula dikupas dalam dua esei oleh TK Sabapathy dan Tengku Sabri yang menyorot seni yang sedikit tenggelam berbanding catan tetapi pengkarya seperti Bayu Utomo Radjikin dan Raja Shariman memaut perasaan dalam cara tersendiri: ‘Gagah dan tampil maskulin.’ 


* Menanggap Identiti adalah versi Bahasa Melayu untuk buku yang sama berjudul Narratives in Malaysian Art.

No comments:

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...