Thursday, February 19, 2009

FOIE GRAS GAYA AZAD

Foie Gras Gaya Azad - bukan karya pertama yang saya tulis untuk tahun ini. Tapi inilah karya pertama yang tersiar tahun ini. Dalam Nur keluaran Mac. Untuk versi yang cantik berwarna dan bertaip kemas, jangan lupa beli Nur Mac. Tapi untuk versi penulisnya, saya titipkan di sini. Selamat membaca.
Foie Gras Gaya Azad adalah kisah semakin ramai memilih untuk menjadi liberal dan semakin sukar mencari lelaki beriman. Bukan tiada tetapi sukar.




FOIE GRAS GAYA AZAD

Oleh: Hafizah Iszahanid.

“Sudah lama tunggu?,”

Kakak berpaling. Di hadapan kakak, sesusuk tubuh dan seraut wajah tersenyum memandangnya. Wajah itulah yang gambarnya abang kirim melalui e-mail malam tadi. Azad namanya. Kakak balas senyum itu, malu.

Namun, kakak tiba-tiba gayat melontarkan kata-kata. Kakak renung jauh ke langit biru. Kakak terdengar-dengar bayu berbisik, mungkin masa depan. Ya, mungkin masa depan, kakak mengiyakan.

Kakak senyum panjang waktu mata kakak dan mata Azad bertemu. Kakak jadi malu tiba-tiba. Tudung merah jambu yang kakak pakai dibelai-belai tanpa tujuan. Azad seakan tahu. Senyumnya kian melebar.

Ya, soal jodoh bukan ditangan kakak. Kakak sudah berusaha tetapi pada usia 35 tahun, kakak ditakdirkan masih sendiri.

Citarasa kakak dalam mencari pasangan bukanlah terlalu tinggi hingga tidak tercapai. Kakak mengidamkan lelaki bujang atau duda yang beriman, berakhlak dan berkerjaya. Itu saja. Kacak ? Itu bonus. Tidak susah bukan?

Namun, hingga ke usia ini kakak belum temui. Pun, kakak tidak pernah kesal, merungut jauh sekali meratap nasib. Malah kakak sudah lali dengan sindiran kawan atau kaum keluarga. Kakak boleh ikut serta dalam gelak tawa mereka malah sesekali menokok tambah, menambah lagi perisa dalam senda gurau.

7 comments:

aranam said...

Menarik. Teringin nak baca sampai habis.

hafizahiszahanid said...

Nak baca sampai habis? Boleh saja, belilah Nur untuk versi warna warni & ilustri. Boleh saja dikirim sampai ke Tashkent, hahahahahahah...

kiranajoe said...

hmmmm,tak tau pun bila awak tulis neh kak..masa saya cuti seminggu tu ek...tanak bli nur bagi baca free je boleh

hafizahiszahanid said...

amboi... nak baca free pulak ... dapat claim buku kan setiap bulan?

aranam said...

Fizahanid
Sedang menunggu ole-ole dari Malaysia...hehehe...tak malu. Tertarik dengan petikan cerpen hingga lupa mengucap ini...TAHNIAH!

Naj AB said...

Tahniah! Pembuka yang mengujakan.

aranam said...

Fizahanid
Ole-ole sudah di tangan...:) Berbaloi memiliki Nur keluaran Mac.

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...