Wednesday, May 6, 2009

Bukit Kepong & Propaganda



Minggu lalu, saya menonton filem Bukit Kepong di Astro. Memang sejak dulu pun kalau menonton filem ini memang air mata mesti menitis. Paparannya menyentuh jauh ke dalam sanubari. Minggu lalu, walaupun umur sudah berganda daripada hari pertama menonton Bukit Kepong, saya masih juga terasa-rasa mata panas. Hahahaha...

Seperti biasa bila menonton dengan anak, banyaklah soalan yang keluar dari mulutnya. Misalnya, kenapa orang tu tembak mama dia? Orang jahat itu Israel ke mama?

Pada si anak kecil yang hidup pada era millenium yang jahat itu Israel atau paling tidak Deceptercon dalam Transformer. Mereka tidak tahu tentang komunisme dan fahaman komunisme.

Saya banyak juga membaca biografi tokoh-tokoh pejuangan yang memilih haluan kiri misalnya Shamsiah Fakeh, Rashid Maidin dan tentunya mereka yang dituduh sebagai komunis seperti Allahyarham A Samad Ismail dan Said Zahari yang melalui zaman getir penahanan tanpa bicara. Matlamat perjuangan itu mungkin sama, tetapi haluan yang dipilih itu yang membezakan di mana akhirnya mereka berada. Ya, matlamat tidak menghalalkan cara.

Saya punya persepsi tersendiri mengenai komunisme yang saya tidak ingin berkongsi di sini. Namun, membaca biografi Shamsiah Fakeh, ada satu perasaan yang lahir, perasaan yang sama seperti menonton filem Bukit Kepong. Terutama apabila seorang daripadanya lahir di hutan kemudian dalam keadaan masih melahirkan anak terpaksa menyelamatkan diri daripada peluru pihak lawan. Namun akhirnya anaknya dibunuh oleh rakan sepasukan tanpa dia tahu.

Bagaimanapun, Bukit Kepong sebagai sebuah filem propaganda memang sangat berjaya. Melihat kelibat Suhaina Yahya dan Lydiawati waktu zaman anak dara, mengingatkan saya pada zaman saya menonton filem ini emak saya lebih kurang sebaya mereka.

Selesai Bukit Kepong, saya bercerita dengan anak tentang zaman sebelum merdeka (cerita yang saya warisi daripada opah, datuk dan abah tentunya). Dia mendengar sebab selepas itu bertalu-talu soalannya. Mungkin dia akan menceritakan kisah yang sama pula pada anak-anaknya, mana tahu kan?

4 comments:

aranam said...

Matlamat tidak menghalalkan cara.

Hmm...baru disentuh dua tiga hari lepas... :)

hafizahiszahanid said...

Aranam,
Apa yang baru disentuh :D

aranam said...

Matlamat tidak menghalalkan cara...dalam perbincangan tertutup...hehehe... :)

hafizahiszahanid said...

Ok... ok... errr.. :D

Bukan Wanita Biasa

KLWBC 2020: Bukan Wanita Biasa Zainal Rashid Ahmad wartawan dan penulis sastera.   Mei 11, 2020 09:00 +08  |  Durasi: 10 minit, 38 saat SENA...